Statut fundacji

NIE PODDAM SIĘ
§ 1. Postanowienia ogólne
  1. Fundacja pod nazwą „FUNDACJA NIE PODDAM SIĘ”, zwana dalej Fundacją działa na podstawie Ustawy z dnia 6.04.1984 roku o Fundacjach z późniejszymi zmianami, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie niniejszego Statutu.
  2. Fundacja ustanowiona jest przez Marcina Batorę, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym za Repertorium A nr 6247/2024 sporządzonym przez notariusza Krzysztofa Hończaka w Kancelarii Notarialnej w Dębicy przy ul. Głowackiego nr 31, w dniu 13 maja 2024 roku.
  3. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy
    w wybranych językach obcych.
  4. Z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego Fundacja uzyskuje osobowość prawną.
  5. Fundacja może używać pieczęci i posiadać znak (logo) organizacyjny.
§ 2. Siedziba Fundacji
  1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Fundacji jest Dębica, woj. podkarpackie.
§ 3. Forma organizacji Fundacji
  1. Fundacja może być członkiem innych organizacji pozarządowych – związków i federacji.
  2. Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub działalność odpłatna w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – z późniejszymi zmianami.
  3. Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem za swoje zobowiązania.
  4. Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym na rzecz Fundacji.
  5. Fundacja opiera swoją działalność na pracy społecznej jednak może również zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom.
§ 4. Czas trwania Fundacji

Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.

§ 5. Nadzór nad Fundacją

Nadzór państwowy nad działalnością Fundacji – ze względu na jej cele – sprawuje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

§ 6. Cele i zasady działania Fundacji

1.Główną misją Fundacji jest organizowanie i niesienie pomocy w ramach działalności pożytku publicznego.

2.Cele Fundacji wynikające z działalności pożytku publicznego obejmują następujące obszary:

1) Aktywność i Turystyka – w tym:
a) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznejj;
b) organizacja i promocja turystyki i krajoznawstwa;

2) Wsparcie grup społecznych – w tym:
a) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
b) działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
c) działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

3) Pomoc Społeczna – w tym:
a) działalność w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
b) pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
c) promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
d) działalność charytatywna;

4) Zdrowie i Zapobieganie Patologiom Społecznym – w tym:
a) ochrona i promocji zdrowia, w tym działalność lecznicza w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, z późn. zm.);
b) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;

5) Dynamizacja Wolontariatu – w tym:
a) promocja i organizacja wolontariatu;

6) Pomoc Prawna – w tym:
a) udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
b) udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

7) Kultura Narodowa i Wspieranie Polonii – w tym:
a) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
b) pomoc Polonii i Polakom za granicą;
c) promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

3.Strategiczne cele Fundacji oraz sposób ich realizacji w danym czasie i w określonej społeczności może wyznaczać i aktualizować Zarząd Fundacji w formie uchwały.

§ 7. Formy działania
  1.  Fundacja realizuje swoje cele poprzez działania prowadzone odpłatnie lub nieodpłatnie oraz w ramach działalności gospodarczej.
  2. Odpłatna działalność statutowa nie może być prowadzona w zarejestrowanych obszarach działalności gospodarczej Fundacji.
  3. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
§ 8. Majątek i dochody Fundacji
  1. Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski wniesiony przez Fundatora w kwocie 3000,00 zł (trzech tysięcy złotych), z czego 1000,00 zł (tysiąc złotych) przeznaczone jest na działalność gospodarczą, oraz 2000,00 zł (dwa tysiące złotych) na działalność statutową Fundacji.
  2. Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
  • darowizn, spadków, zapisów,
  • opłat za działalności odpłatnej pożytku publicznego,
  • dotacji, subwencji oraz grantów,
  • dochodów z majątku Fundacji,
  • lokat oraz odsetek bankowych,
  • kwest i zbiórek publicznych i prywatnych oraz licytacji,
  • nawiązki przyznawane przez właściwy organ;
  • dochodów z działalności gospodarczej Fundacji,
  • świadczenia na cel społeczny przyznawane w trybie art. 448 KC.
  1. Dochody Fundacji pochodzące z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
  2. Majątkiem i funduszami zarządza Zarząd Fundacji w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
  3. Fundacja ma prawo posiadania, nabywania i zbywania majątku ruchomego i nieruchomego, praw rzeczowych, otwierania kont bankowych.
  4. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
  5. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku.
  6. Majątek Fundacji przeznaczony jest do realizacji celów statutowych Fundacji.
§ 9. Darczyńcy
  1. Osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które dokonują darowizny finansowej lub materialnej o wartości przewyższającej jednorazowo lub sukcesywnie w okresie jednego roku równowartość kwoty 3.000 zł uzyskują, o ile wyrażą stosowne życzenie, tytuł honorowy „Mecenas Fundacji”.
  2. Tytuł „Mecenas Fundacji” ma charakter osobisty.
  3. Poza tytułem „Mecenas Fundacji” może ona ustanawiać inne tytuły, dyplomy i medale honorowe oraz nadawać je osobom fizycznym i prawnym, a także jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, zasłużonym w realizacji celów Fundacji lub dla samej Fundacji.
§ 10. Praca członków zarządu Fundacji
  1. Członkowie Zarządu Fundacji mogą swoje funkcje pełnić w oparciu o umowę o pracę lub inne umowy, lub wyłącznie na podstawie powołania. Członkowie Zarządu mogą zawierać z Fundacją umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne, dotyczące zadań innych niż zadania związane z pełnieniem funkcji członka Zarządu.
  2. Wynagrodzenie dla osób obsługujących działalność Fundacji, w tym także wynagrodzenie członków Zarządu Fundacji określa Prezes Zarządu Fundacji.
  3. Wynagrodzenia wszystkich pracowników Fundacji, w tym kadry zarządzającej, są ograniczone limitami, tj. nie mogą przekraczać wartości, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 11. Działalność gospodarcza
  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa, przy czym w księgach rachunkowych przedmiot działalności gospodarczej i przedmiot odpłatnej działalności statutowej nie może się pokrywać.
  2. Dochody Fundacji, o których mowa powyżej, mogą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Fundacji oraz na pokrycie kosztów niezbędnych dla działalności Fundacji.
  3. O ile uchwała Zarządu Fundacji nie określi inaczej, rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy. Pierwszy rok obrachunkowy zostaje wydłużony do 31.12.20255 r.
  4. W chwili rejestracji Fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym działalność gospodarcza nie jest prowadzona. O chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej, jej formie i zakresie określonym niniejszym statutem decyduje Zarząd w formie uchwały.
  5. Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami działalność gospodarczą zgodnie z klasyfikacją PKD 2024 w zakresie:

1) 47.11.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych;
2) 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach;
3) 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;
4) 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;
5) 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
6) 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
7) 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.

  1. Jeżeli w określonym powyżej zakresie działania Fundacji wymagane będą pozwolenia, zezwolenia lub koncesje, Fundacja rozpocznie taką działalność po uprzednim ich uzyskaniu.
  2. Fundacja nie może prowadzić działalności gospodarczej w obszarach odpłatnej działalności Fundacji zgłoszonej do KRS.
  3. Działalność gospodarcza może być prowadzona między innymi w formie wyodrębnionej – przez zakłady i inne jednostki organizacyjne, zwane dalej „zakładami”.
  4. Działalnością gospodarczą Fundacji kieruje Zarząd. Zarząd Fundacji może jednak do prowadzenia działalności Fundacji powołać Dyrektora, któremu zostanie udzielone pełnomocnictwo do reprezentowania Fundacji w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Powołany Dyrektor działa na podstawie wytycznych Zarządu Fundacji.
§ 12. Gospodarka finansowa
  1. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane na koncie bankowym Fundacji oraz w kasie gotówkowej.
  3. Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi";
2) przekazywania majątku organizacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

3) wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji;

4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jego pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
  1. Fundacja nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10.000 euro, również w drodze więcej niż jednej operacji. W przypadku, gdy zmiana przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu skutkować będzie obniżeniem wysokości kwoty wskazanej powyżej, której osiągnięcie skutkować będzie uznaniem Fundacji za instytucje obowiązane, zakaz przyjmowania lub dokonywania płatności w gotówce dotyczyć będzie wartości równej lub przekraczającej równowartość tak zmodyfikowanej kwoty.

 

§ 13. Nadzór wewnętrzny

Raz na 3-5 lata przeprowadzana jest przez podmioty niezależne kontrola prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych Fundacji a także kontrola sprawozdań finansowych Fundacji.

§ 14. Zarząd Fundacji
  1. Zarząd składa się z 1 do 3 członków, w tym Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu i Członka Zarządu.
  2. Zarząd jest powoływany na 5 letnią kadencję.
  3. Pierwszy skład zostaje powołany przez Fundatora, który także może wskazać siebie jako Prezesa, Wiceprezesa lub Członka Zarządu. Kandydatów do Zarządu na kolejną kadencję mogą zgłaszać członkowie Zarządu, którzy następnie dokonują ich wyboru w drodze Uchwały.
  4. Fundator posiada prawo do powoływania i odwoływania członków Zarządu z ważnych powodów.
  5. Zarząd może pełnić swoją funkcję więcej niż jedną kadencję.
  6. Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  7. Członek Zarządu, Wiceprezes oraz Prezes Zarządu sprawują swoją funkcję do momentu ich odwołania, zakończenia kadencji, śmierci albo złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Zarządu lub Fundatora.
  8. Zmian w składzie Zarządu dokonuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały. Zmiana może wiązać się ze zmianą liczba członków Zarządu.
§ 15. Kompetencje Zarządu
  1. Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:

1) kierowanie działalnością Fundacji w tym działalnością gospodarczą;
2) sporządzanie wymaganych prawem sprawozdań;
3) podejmowanie uchwał;
4) uchwalanie wewnętrznych regulaminów Fundacji;
5) zarządzanie majątkiem Fundacji;
6) planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej Fundacji w tym wyznaczanie zakresu odpłatnej działalności statutowej;
7) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz i działanie w jej imieniu;
8) dokonywanie wyboru przedsięwzięć realizowanych przez Fundację w celu osiągania jej celów statutowych;
9) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia członków Zarządu i pracowników etatowych w Fundacji;
10) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;
11) proponowanie i uchwalanie zmian Statutu;
12) podejmowanie innych czynności przewidzianych Statutem oraz wymaganych przepisami.

  1. Zarząd odpowiada za realizację celów statutowych Fundacji oraz za prawidłowość i celowość (racjonalność) działań podejmowanych przez Fundację.
  2. Odwołany członek Zarządu lub członek, który złożył rezygnację zobowiązany jest do udzielenia pozostałym członkom Zarządu wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących pełnionej przez siebie funkcji, w szczególności dotyczących podjętych czynności faktycznych i prawnych.
§ 16. Praca Zarządu
  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb na wniosek członka Zarządu lub Fundatora.
  2. Zawiadomienie o posiedzeniu powinno nastąpić najpóźniej trzy dni przed terminem posiedzenia pocztą elektroniczną na wskazany adres. Przesłanie zawiadomienia może odbywać się w innej formie na wniosek członka Zarządu. W zawiadomieniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad.
  3. Z posiedzenia Zarządu Fundacji sporządza się sprawozdanie.
  4. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu, z własnej inicjatywy, na wniosek innego członka Zarządu lub na wniosek Fundatora. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu – uchwały Zarządu mogą być podjęte na posiedzeniu, jeżeli wszyscy członkowie zostali o tym posiedzeniu zawiadomieni.
  5. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, Zarząd podejmuje uchwały na posiedzeniach, zwykłą większością głosów oddanych, przy obecności ⅔ jego składu. W przypadku równego rozłożenia głosów, niezależnie od przedmiotu uchwały, decyduje głos Prezesa Zarządu.
  6. Jeżeli na poprzednim posiedzeniu Zarządu, pomimo jego prawidłowego zwołania obecnych było mniej niż ⅔ członków Zarządu, na kolejnym prawidłowo zwołanym posiedzeniu Zarządu obejmującym ten sam porządek obrad wymogu kworum określonego w ust. 6 nie stosuje się – uchwały Zarządu zapadają bez względu na liczbę obecnych członków Zarządu.
§ 17. Sposób reprezentacji

Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania innych oświadczeń woli, w tym majątkowych uprawniony jest każdy członek Zarządu samodzielnie.

§ 18. Sprawozdania

Fundacja niezależnie od obowiązków wynikających z przepisów odrębnych, składa corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swojej działalności obejmujące najważniejsze informacje o działalności fundacji w okresie sprawozdawczym, pozwalające ocenić prawidłowość realizacji przez fundację jej celów statutowych oraz podaje je do publicznej wiadomości.

§ 19 Przepisy końcowe
  1. Statut Fundacji może być zmieniany w toku działalności Fundacji. Zmiana Statutu może dotyczyć również zmian celów Fundacji.
  2. Uchwalanie zmian statutu, a także podjęcie uchwały o likwidacji Fundacji wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów członków Zarządu, przy czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia przez Fundatora.
  3. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  4. O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
  5. W razie utraty przez Fundatora zdolności do czynności prawnych kompetencje zastrzeżone dla Fundatora należeć będą do Zarządu, o ile Fundator nie wskaże osoby uprawnionej do wykonywania tych kompetencji. Oświadczenie Fundatora o wskazaniu osoby uprawnionej, o którym mowa w zdaniu poprzednim, wymaga zachowania formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi, pod rygorem nieważności.
  6. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Fundacji, Zarząd Fundacji określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Fundacji i wyznaczając likwidatora.
  7. Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:

1) zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji;
2) wezwanie wierzycieli Fundacji, w trybie ogłoszeń prasowych, do zgłoszenia swych wierzytelności w terminie 3 miesięcy od daty ogłoszenia;
3) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli;
4) sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań;
5) ściągnięcie wierzytelności i spieniężenie majątku Fundacji;
6) przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli;
7)zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru.

  1. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
  2. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Fundacji nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.
  3. Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania przez Sąd Rejonowy w Rzeszowie.

Nadchodzące wydarzenia

do 15 października

WOJEWÓDZKI KONKURS EDUKACYJNY „SCHOWAJ SŁOWO – ODKRYJ HISTORIĘ”

Dołącz do naszego NEWSLETTERA

Kontakt

Fundacja NIE PODDAM SIĘ
fundacja@niepoddamsie.pl

KRS 0001106894

Konto bankowe

BANK PKO BP
77 1020 4405 0000 2502 0679 8047

Skip to content